Första veckan i San Diego

Så, nu har man äntligen kommit till rätta, eller ja, egentligen inte. Men ändå såpass mycket att man har ro nog om att skriva vad man varit med om.

Denna blogg är mest till för nära och kära hemma i sverige som undrar hur jag har det här och för att det ska bli enklare för mig att slippa behöva upprepa allting många gånger när jag redan har ett väldigt tajt schema och lite fritid.

För er som inte är i så bra kontakt med mig men ändå undrar vad fasen jag håller på med så har jag precis påbörjat min pilotutbildning för att bli en "proffesional pilot", mitt mål är att köra boeing 737 eller något liknande inom Europa, men jag vet inte alls vad jag vill köra, det får helt enkelt tiden utvisa vad jag kommer köra i framtiden.

Utbildningen är en svensk utbildning som börjar med 6 veckors hemstudier, som jag precis avklarat med matte, fysik och enklare privatflygsteori. Nästa steg är ett år i San Diego med många flygtimmar och läsande 24/7 som jag precis har påbörjat, det är väl det största steget kan man säga. Det sista steget är ett halvår i Västerås där jag får några fler flygtimmar och tar alla europeiska flygcert och till slut i november 2011 så kommer jag att kunna söka jobb som styrman på större flygbolag.

Jag ska försöka sammanfatta min introduktionsvecka i det här inlägget, men har varit så himla mycket så hoppas jag får med allt!

Resan hit

Bland det värsta som jag varit med om. Den planerade resan var Göteborg-Paris-Atlanta-San Diego.

När jag kom till landvetter så visade det sig att planet var försenat 45 minuter. Okej, bara det inte blir mer försenat så är det lugnt tänkte jag. Sen fick jag sitta och vänta i planet ännu 45 minuter p.g.a. tekniska fel så när vi kom iväg så visste jag att det skulle bli tajt om tid. Vi landade 10 minuter innan mitt plan till Atlanta skulle gå så jag sprang för glatta livet, frågade en person om vägen till gaten, spring höger sa hon då. Så då sprang jag högerr. Sprang säkert 300 meter innan jag insåg att det likt förbannat var fel håll, bara att vända och springa ännu snabbare tillbaka och mot rätt gate. När jag väl kom dit så var det massa folk och dåligt skyltat men när jag väl fått tillbaka andan så insåg jag att det flyget också blivit försenat p.g.a strejk från banpersonalen.

När vi väl kom iväg en timme senare än planerat så hade vi inte alls mycket bensin i tanken p.g.a. strejken, så därför fick vi mellanlanda på en annan ort i Frankrike, som jag nu inte kommer ihåg vad den heter, var så himla trött...

Den mellanlandningen la till minst 3 timmar till så var helt säker på att jag skulle missa min transfer, vilket jag senare gjorde med ca 2 timmar. så fick lugnt och stilla vänta på nästa flyg som skulle gå om 2 timmar. Tro fan inte när vi ska borda det planet att det saknas piloter så avfärden får skjutas upp en timme där med...

Kort sagt så anlände jag till San Diego ca 7-8 timmar senare än vad jag hade beräknat, total flygresa på drygt 30 timmar, helt slut och trött gick jag för att hämta min väska och fick det glada beskedet att den inte hade hunnit med flyget till paris och den skulle komma till lägenheten senare.

Så där var jag, en uppsättning kläder, alla viktiga papper och datorn i handbagaget, sen hade jag ingenting mer. Och på det ska jag klara mig i ett år i usa!?!? men var alldeles för trött för att kunna få en panikattack.

Som tur var så var mina rumskompisar på flygplatsen och hämtade mig, äntligen lite trygghet! så de körde hem mig och där däckade jag ganska fort kan jag säga!

När vi fick ut klasslistorna hemma i Sverige så tog vi tre svenska elever som skulle gå i samma klass kontakt med varandra och bestämde oss för att ta över en gammal student lägenhet, bil och möbler. Så de kom dit före mig så därför fick jag full service när jag väl var framme, men det hade jag nog förtjänat eftersom jag ordnat med det mesta inför boendet...

Första veckan

Vaknade jag upp och fattade inte alls vart jag var, tog ett par sekunder innan jag fattade att jag hade emigrerat till USA. gick ut till köket och gjorde mig lite frukost så snackade vi ihop oss.

Vi är tre stycken som delar på en lägenhet på två sovrum, två badrum, ett vardagsrum med kombinerat kök plus ganska stor balkong och stora garderober och pool på området, så själva lägenheten är jädrigt skön. förutom alla FÖRBANNADE KACKERLACKOR!!!

Förra ägarna var tydligen inte så rena som man tror att piloter ska vara, så deras rutiner under ett år hade lockat till sig kackerlackor. Så går inte en morgon eller kväll nu som man inte jagar kackerlackor och försöker att inte mosa dem så att det inte kommer fler ägg = ännu fler. Men vår hyresvärd är väldigt generös ändå. Vi har sagt till om det och de lägger ut gift konstant, är bara det att det tar ca två veckor innan hela kolonin dör ut, och om de inte gjort det då så kommer de sanera hela köket åt oss. Så förutom de förbannde helvetes kackerlackorna så är jag helt nöjd med boendet.

Vi som delar lägenheten är jag, 19årig västskötte pöjk, Krisotofer, 25 årig jämtlänning och 27 årige Joakim som är en riktig skånepåg. Så jag funderar verkligen på hur min dialekt kommer att vara efter ett år här... :P Jag och Joakim delar på det större svorummet nu så kommer vi byta om 4 månader, så alla har eget sovrum lika lång tid. Känns helt okej från min sida. Lite jobbigt att aldrig vara helt själv, men man kan ju alltid gå ut i vardagsrummet om det känns för trångt någongång.

Vi kommer hur bra överens som helst, vi har ju samma mål här i livet och ingen av oss är omöjlig på nått sätt så är rikitgt grymma killar jag hamnat med, känns riktigt bra!

Det vi har hunnit med att göra denna veckan, förutom skolan då, är:

  • Åka runt i San Diego och bekanta oss med området, älskar redan denna staden! Så jäkla hemtrevlig och skön!
  • Bekantat oss med en bio, vi var nästan de enda i hela biosalen så var rätt så nice!
  • handlat mat tre gånger, dels för att vi glömmer bort saker och dels för att vi inte är nöjda med det vi köper. Man får hela tiden leta efter det nyttigaste och när man väl hittar det så smakar det fortfarande bara fett och socker.
  • x antal timmar vid poolen och solen, härligt väder med svala havsbrisar, kan knappt bli bättre =D
  • Åkt runt till många olika företag för att ordna iordning diverse abonnemang, så som vatten, el, gas, mobiltelefoni m.m.
Just nu kan jag inte komma på något mer, men är mycket mer än det låter. Sen har vi ju allt skolarbete också, har inte varit så många lektioner än, men mycket introduktioner och tester inför utbildningen. Har ju varit på skolan varje dag i alla fall hitills. Så allvaret börjar nu nästa vecka, ska även börja flyga denna veckan. ca 3 flygtimmar får vi redan första veckan, känns helt overkligt!

Jag kom även precis hem från en mindre grillfest hos några piloter i klassen över, var riktigt härligt att bara slappna av med ett par öl och grillat och få lite tips inför utbildningen.  Några andra drog även ut för att testa på nattlivet i San Diego. Det hade jag också gärna gjort om jag var 21 år, men det är jag ju inte. Är som att vara 17 om igen, jag får inte dricka någonting alls här egentligen. Blir så trött på amerikanarna. Man får köra bil själv när man är 16 men man får inte ta en öl förns man är 21? förstår inte deras logik riktigt men jag finner mig i det. Är ju ändå här för att studera så är ju inte det viktigaste, men hade ändå varit skönt att ha friheten att göra som man vill...

Sen får jag väl även berätta om min stora chock denna veckan. Jag vet att Kristofer har samma situation som mig, tjej där hemma som man saknar och längtar efter. Men Joakim var jag lite osäker på, visste bara att han hade nån där hemma, så medan vi städade så frågade jag honom hur historien var mellan han och hans tjej? "va?" sa han förvånat. "ja" sa jag, "hur länge har du å din tjej träffats?" "jag har ingen tjej" sa han då "jaha, är ni gifta då då lr" frågade jag förvånat. "Nej" sa han, "jag har min fästman". Jag kollade väldigt förvånat på honom. Kunde inte riktigt förstå vad det var jag hörde. men ja det stämmer faktiskt har jag förstått nu efter ett tag. Jag delar sovrum med en homosexuell man. jag är inte homofob på nått sätt så jag bryr mig inte. Tyckte mest det var kul att Kristofer visste och inte jag, jag som hade delat sovrum med honom i tre nätter... Men jag anser det bara som livserfarenhet. Har aldrig träffat en bög förut vad jag vet. Och nu ska jag dela lägenhet med en i ett år. Och han är riktigt schysst så jag har inga problem med det alls. Ibland känns det lite konstigt och ovant... men det funkar hur bra som helst :P


Känns som jag glömmer sjukt mycket, men är mycket skolarbeten och förberedelser inför flygningen som har varit som kanske inte är så roligt att läsa om, så sparar det tills senare när det blir lite mer flyga av!

Kommer även inte lägga upp så många bilder här på bloggen, gå istället till min facebooksida för att se bilder. Kanske kommer upp någon lite då och då här, men kommer garanterat vara fler på fb.

Nu ska jag sova, helt utmattad varje kväll här, men är väl bara bra antar jag :P

Imorrn blir det nog att testa på beachen innan vrålpluggandet drar igång, sen blir det nog lite teoriläsning också inför första flygningen. =)

Hade gött!

//Mathias


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0