och här kommer värmen!

Idag har vädret gjort en helvändning. har brukat vara mellan 25-30 grader ända sen jag kom hit, men idag så blev det på en gång 37 grader. Nu börjar det alltså bli riktigt varmt och om ett par veckor kan vi nog förvänta oss drygt 40 grader på dagarna... ljuvligt! Men jag är fortfarande chockad att det har varit 35 grader i Sverige, den varmaste sommaren i Sverige på 16 år är ju naturligtvis den sommaren man flyttar till Californien, men med min tur så hade jag faktiskt inte förväntat mig något annat :P Som tur är så flyger vi inte om det är över 40 grader, det blir för jobbigt för piloterna. Vilket jag är ytterst tacksam för!

Nu senaste dagarna har jag haft lite uppehåll med flygandet. Ända sen dag ett så har jag legat först i klassen med lektioner för jag har fått väldigt bra tider med bra väder. Så nu får min Vingman, Kristofer, hinna ikapp mig. I skrivande stund är han uppe i luften, så kommer vi att vara på samma steg imorgon. Då blir det att träna emergencies, i princip veta vad man ska göra om man får ett motorhaveri eller en brand på planet. Känns som det kommer att bli en jobbig lektion för det är sådan kunskap som  aldrig någonsin vill vara med om i verkliga livet. Men är ju ändå oerhört bra och viktigt att kunna om det nu skulle skita sig i framtiden.

Har haft massa teoriprov de senaste dagarna, klarade mitt lasergrade (teoriprov för privatflygare) idag. Så det känns ju bra men blir inte mycket vila för i övermorgon har vi prov igen på tekniken inom Cesna 172, planet vi flyger.Är väl bara att vänja sig med prov och flyglektioner dygnet runt antar jag...

Det som ändå är jobbigast nu är USA:s alla regler om betalningssätt och påskrivning av papper. Eftersom Joakim ska flytta  och det är han som står på vår bil så måste vi åka till DMV (Department of Motor Vehicles) och sitta i kö och sen skriva på massa papper. Sen måste vi åka till försäkringsbolaget och fixa med ny bilförsäkring. I Sverige hade det räckt med att skicka in ett papper om ägarbyte så hade det varit klart sen. Och även så ska jag betala en räkning på sophämtning, vatten m.m. de närmaste veckan (massa vuxenpoäng där!) och det enda sättet att betala den är med en check... en CHECK! hur fan tänker de här? varenda gång jag måste betala en räkning måste jag alltså gå och ta ut en check, sen gå å köpa frimärken och skit och sen skicka den via posten!?! Här i USA är de sekel efter med allt vad som har med internetbetalningar och modern teknik att göra. Ska gå ner och prata med min hyresvärd som hjälper oss med allt och fråga vad som är smidigaste sättet att betala. Men troligtvis måste jag gå till banken varenda gång jag får en räkning... kan man inte få stolleryck för mindre? Det som är så smidigt med internetbetalningar! jävla efterblivna amerikanare....

Men annars är det bra! ska inte bli ett allt för negativt inlägg det här...Men jag trivs väldigt bra nu i alla fall, får någon släng av hemlängtan lite då och då men det går över ganska så snabbt så fort man hittar på någonting kreativt.

Har totalt 11 flygtimmar nu, vid min 20:e så ska jag flyga solo, så bara ett par veckor kvar nu max! =D

Hade gött!

//Mathias



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0