Cessna 431 Foxtrot Romeo, taxi back via Alpha. Congratulations on your first solo!

Det var när jag hörde detta av tornet som jag verkligen förstod att det här är nog ganska så stort ändå. jag tryckte in transmitt knappen och yttrade "Thank you sir!" och insåg faktiskt att jag hade flygit helt själv för första gången. Det kändes inte så speciellt när man väl flög, var som vanligt med flygandet och checklistor. lite ovant att inte se sin instruktör sitta bredvid bara. Men efteråt så började en känsla av lycka sprida sig i hela kroppen.

När vi kom tillbaka till skolan så stod klasskompisarna där och väntade, för att uppfylla traditionerna. Och som med de flesta traditioner så är de ganska så idiotiska vid första anblicken, men förbannat roliga när man väl gör dem. Traditionerna på SAA är att när man gjort sitt första solo får man inte nudda backen efteråt, så min min Vingman ,Kristofer, bar mig från flygplanet till vå bil och så åkte vi hem, där kastade de mig i poolen, klippte av min slips och gav mig en öl. Kan nog låta lite hemskt, men var en av de bästa känslorna i mitt liv när de klippte av min slips. Ett bevis på att jag kan flyga själv!

Detta hände i början av förra veckan, så har hunnit med två solon till efter det och ska göra mitt fjärde imorrn. Det går inte beskriva känslan när jag och Kristofer började preflighta varsitt plan istället för att hjälpas åt med ett och sen så flyger vi efter varandra och hör varandra på radion hela tiden, känns som man tagit ett stort kliv på bara en vecka!

Vi har nu även fått börja flyga plan med G1000 system. Det innebär att istället för de gamla vanliga hederliga mätarna så har vi två dataskärmar, som visar hastighet, höjd m.m. som de vanliga mätarna visar. Men vi kan även planera rutter, se andra flygplan på skärmen, se vad för vind vi har, se vart vi ska flyga, vad för regler det finns där vi är för tillfället, lyssna på sattelitradio m.m.m.m. kort sagt. Det är modernt och förbannat kul att flyga med. Det är ju även  liknande system jag kommer flyga av i framtiden så är ännu ett steg i rätt riktning! Värsta är att man kan bli lite lat när datorn gör allt åt en, men är ju bara att kämpa på och inte låta datorn arbeta för mycket...

Nästa vecka ska vi även börja flyga nattflygningar och veckan efter det ska vi har vår första crosscountry. Så är mycket nytt som händer nu och jag älskar't!!

Igår insåg jag att jag redan varit här i två månader. Helt sjukt vad tiden går fort, men på något sätt känns det som jag åkte igår. Är ett helt annat liv som man lever här. Och snart börjar alla skolor och jobb för folk där hemma. Känns som man missat en hel svensk sommar, vilket jag förvisso har. Men jag har nog ändå haft den häftigaste sommaren i mitt liv! Ändå saknar man de vanliga rutinerna hemma när man är hemma i österäng på sommaren och åker och badar och bara njuter. får vi ta igen dubbelt upp nästa år vill jag lova!

Sen för att vara lite tråkig så har jag åkt på samma halsinfektion igen tror jag, i alla fall samma symptom. Trots jag fick en kur med pencillin och doktorn var 100% att det skulle gå över så får jag väl åka tillbaka någon dag framöver. Är så himla jobbig process bara... Jag får ju i alla fall valuta för min sjukförsäkring! ;)

Det får bli allt för idag, så uppdaterar jag nästa gång efter första nattflygningen =D

HejSvejs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0