Och priset för världens segaste bloggare går till...

Ja nu har det hänt en hel del sen mitt senaste inlägg, har nog förstått att det kommer bli svårt att uppdatera en gång i veckan. Men ska försöka göra mitt bästa. Är ju även så mycket som man vill få med så det blir svårt att komma ihåg allt och väldigt långa inlägg, men ska göra mitt bästa. Jag tänkte att jag delar upp detta inlägg i två delar, ett där det är om skolan och ett om vad som händer på fritiden.

Skolan

Jag har faktiskt haft sju flylektioner redan, på bara två veckor. Första gången måste jag erkänna var inget vidare. Hade inte ätit ordentligt innan och i dessa små planen, Cesna 172, så kan det gunga en hel del. Resterande flygningar har däremot varit hur roliga som helst! helt underbara! har testat på de flesta basic manövrarna, taxa, lyfta, slowspeed, stalling, ground reference manouvers, spinning m.m. Det sistnämnda måste jag erkänna varit det roligaste jag gjort! Det man gör är att man saktar ner farten på planet och ökar vinkeln på planet jämfört med horisonten för att inte få planet att sjunka. Detta resulterar till slut att planet inte får tillräckligt med lyftkraft så den börjar "stalla" (sjunka häftigt) och precis innan den stallar så drar man upp planet ännu mer och fullt sidoroder vilket resulterar i att man hamnar i en snurr rakt ner mot backen. Vi gör detta endast för att lära känna farliga situationer och häva dem. Men vi sjönk ju ca 300-400 meter innan vi hade fått upp planet i stabil position. Är i alla fall hur sjukt roligt som helst nu att flyga, ångrar mig inte för en sekund att jag valt detta karriärvalet!

Vi har även teorilektioner klockan sju varje morgon, är ganska så jobbigt att pallra sig iväg till skolan så tidigt men är väl bara att vänja sig. Vi har haft tre prov hittills... så är väldigt högt arbetstempo, men kommer bli värre om bara någon månad... får se hur det går med bloggandet då... :S

Fritiden

Jag har alltid ett känn av att jag behöver plugga, men jag tycker ändå jag hinner med ganska mycket annat på dagarna. Idag hade vi bara ett teoriprov på morgonen så slutade skolan vid 8. Då åkte vi till stranden för första gången för att få in lite 4th of July stämning. Men var inget vidare, då är 17maj i norge mycket häftigare... eller så kanske vi var för tidigt ute? I alla fall så satt vi på stranden och frös för just dessa veckor är klimatet känt för att ha ett molntäcke över stranden. så vid två gav vi upp och åkte hem. är bara ett par mil till oss, men hemma var det solsken och vanlig hetta igen... konstigt att det kan skilja så...

Sen har det även bestämts att Joakim ska flytta ut om ca en månad. Detta beror inte alls på att vi inte gillar varandra eller något sådant, utan är mest att det blir så himla intensivt att dela rum hela tiden, aldrig ha ett eget krypin och va med samma människor 24/7. Så med våra två sovrum och vardagsrum med kök så blir det lite väl litet med tre pers. Men sen när han har flyttat tror jag det kommer bli skitstort, vi kommer ju ha varsitt sovrum och varsitt badrum plus ett stort vardagsrum. Det innebär ju även att utgifterna kommer bli en hel del större. Men har jag redan satsat så här mycket pengar på en utbildning kan jag väl slänga in lite till för att få bättre levnads och studiemiljö. Kommer bli jäkligt skönt faktiskt att kunna följa sina egna rutiner helt och hållet. Men vi är ju inte osams på något sätt, vi kommer fortfarande gå i samma klass och umgås som förut, blir bara alldeles för tätt inpå varandra nu.

Midsommar spenderades faktiskt endast med svenskt folk, ja, om vi bortser från en norrman, men jag tycker norrmän räknas till kategorin "folk hemifrån" ändå... kanske för jag är i norge lite titt som tätt? :P I alla fall så var vi i ett hus nere vid kusten, ett aupair-hus. Så vi var 7st Piloter och 8st aupair tjejer. Låter faktiskt lite som ur en film när man säger det så men så var det :P ett stort fint hus med mycket trevlig stämning. Och vi gjorde allt traditionsenligt som att danska kring midsommarstången m.m. var väldigt kul och annorlunda midsommarfirande.

Annars under veckorna som har gått har vi nog inte gjort något speciellt. har blivit många pluggtimmar, pooltimmar och Skypetimmar. Även några grillfester med klassen och annat folk ur äldre klasser.

Vill även tacka alla som har stöttat en hemifrån, hade det ganska jobbigt psykiskt första veckan, men när flygningen väl drog igång så har det blivit mycket lättare, lite extra motivation helt enkelt! Och om det här hade varit lätt att göra, så hade det inte varit värt det.

Hade gött!

//Mathias


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0