Från PPL teori till ATPL teori

Jag ska helt enkelt sluta att ursäkta att det var längesen som jag skrev senast, är ingen ide. det är så det kommer bli nu i fratiden skulle jag tro...

När vi kom hit så började vi med amerikanskt privat licens teori. Det slutprovet blev jag klar med för två veckor sen. Det som tog våran amerikanska lärare ett år tog oss alltså sex veckor... och då har vi inte kommit in på den stressiga delen av utbildningen än! Vad det innebär är att vi nu har börjat läsa ATPL- teori (Airline Transport Pilot License). Det ger mig väldigt mycket motivation att läsa för det här kommer vi verkligen behöva kunna i framtiden, ppl provet var ju bara ett jobbigt steg på vägen. Så nu har vi börjat läsa Meterologi, Principles of flight , ASP (allt mekansika i flygplanet), Human performances and limitations och kommunikation. Detta kommer vi hålla på med ända tills november då vi har examen på allt. Då är även första veckan som vi får ledigt. Känns sjukt stort att plugga för prov så långt fram i tiden, men är ju mycket så man får helt enkelt ta en vecka i taget.

Angående flygningen så har jag faktiskt ca 20 flygtimmar i skrivande stund, och mitt första solo börjar närma sig. Jag skulle ha gjort det redan om man inte är så himla klantig ibland... Innan vi får göra vårt första solo måste vi ha klarat två tester. Ett muntligt kunskapstest och ett flygtest så de ser att man har all teoretisk kunskap och praktiska färdigheter för att flyga ett säkert solo. Det muntliga gick jättebra. inga större svårigheter. Var bara att sitta med en av instruktörerna och diskutera olika saker och svara på frågor. Men flygtestet däremot... usch vad jag är arg på mig själv för det.

Under flygtestet så åkte vi först ut till ett övningsområde där jag skulle visa olika manövrar. Gick skitbra, kände verkligen att det gick bra, sen vände vi mot Gillespie igen (skolans flygplats) och på väg tillbaka så drog instruktören av gasen och sa till mig att min motor dog. Jag började göra alla emergency checklists och valde ett  landningsområde. Men jag gjorde ett litet misstag som gjorde mig stressad. Jag blev godkänd på emergencyn men sen vid de vanliga landingarna på flygplatsen... Jag har aldrig gjort så dåliga landningar som jag gjorde på mitt prov! Ett tag kändes det som jag satt bredvid mig själv, tittade på vad jag gjorde och sa "va fan sysslar du med egentligen? du gör ju ingenting som du lärt dig!"

Så när vi pratade efteråt sa han att jag var tvungen att träna på landningarna med min instruktör. Så jag blev uppbokad på en ny träningslektion. Där han jag göra sju landningar varav sju var godkända. Så min instruktör sa helt enkelt "du måste varit stressad eller något under stagechecken, för du kan det här" Så var ingen ide att göra fler träningslektioner. Så nu är jag uppbokad för ett nytt flygprov imorrn där jag ska visa att jag kan landa planet, och det ska jag verkligen göra! Så när jag blivit klar med det så är det dags för min första solo, kan knappt vänta! längar som tusan!

Vi är sju stycken i klassen som gjort flygtestet hittills, varav fyra var tvungna att göra om. De tre som blev godkända är de enda som flygit innan de kom till skolan. Så är ju inte ett så stort misslyckande egentligen, men ändå! jag kan det ju! jag ska inte misslyckas på såna småsaker! såå irriterande...

Jag har snart varit här i två månader. Tiden går sjukt fort här! stressigt, men jäkligt kul samtidigt! Känner även att man blir mer och mer amerikaniserad här. Idag till exempel så åkte vi och käkade en hamburgare på Carl's jr efter lektionen och efter det så behövde jag ta ut pengar så då åkte vi förbi en drive-in bankomat. Man behöver inte ens gå ur bilen för att ta ut pengar i USA. såå lata här. Och det är inte bra att man tar efter.

Sen får man väl nämna att man har haft en infektion också, som man naturligtvis har trott bara var lite vanligt halsont som snart går över. Så för ett par dagar sen när jag knappt kunde äta så fick jag nog och åkte till doktorn. Så nu går jag på pencillin och mår mycket bättre, så kan knappt bärga mig innan jag får börja gymma och springa igen. Har varit helt slö den senaste månaden i väntan på att "förkylningen" ska försvinna. Så om en vecka så ska jag vara fit for fight igen! Har blivit alldeles för mycket skräpmat på senaste tiden... fast trots det så har man gått ner nästan 5kg sen man kom hit! det är inte dåligt de! förstår inte att amerikanarna kan vara så feta som de är. Jag går ju ner i vikt av att äta deras skräpmat och inte göra någonting...men det ska det bli ändring på nu! ;)

Nu ska jag strax sova, upp tidigt imorrn för provflygningen.

//Mathias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0